Aircoconcept helpt je met al je reparaties en onderhoud aan je auto radiateur. Wij stellen altijd eerst een diagnose om te bepalen wat het probleem is en zorgen er altijd voor dat je radiateur weer naar behoren functioneert.
Werking koelsysteem
Het koelsysteem is nodig om oververhitting van de motor te voorkomen.
Motoren kunnen zowel door vloeistof als door lucht worden gekoeld, de meeste worden door vloeistof gekoeld.
De vloeistof stroomt door verschillende kanalen in het motorblok ,neemt een deel van de warmte op en voert deze af. De koelvloeistof wordt in de radiateur afgekoeld.
Om ook bij lage temperaturen voldoende lucht door de radiateur te laten stromen, is er een ventilator aangebracht. Het koelsysteem staat onder druk, waardoor het kookpunt van de koelvloeistof hoger wordt dan bij atmosferische druk. De ideale bedrijfstemperatuur van de motor is ca. 100 C. De thermostaat zorgt in combinatie met de ventilator dat de koelvloeistoftemperatuur zoveel mogelijk constant blijft. Als de koelvloeistof nog koud is, sluit de thermostaat de circulatie door de radiateur af, waardoor de motor sneller op temperatuur komt. Door een koelvloeistofpomp in het systeem toe te passen kunnen we de circulatiesnelheid van de vloeistof opvoeren, zodat de warmte-opname en –afgifte groter wordt.
Radiateur
Een radiateur bestaat uit een koelblok met dunne buisjes.
Door deze buisjes stroomt de vloeistof (dwarsstroomradiateur) horizontaal door het koelblok.
Openingen tussen de buisjes laten de ventilatielucht door, daarom is de radiateur ook meestal voor in de auto geplaatst .
Het koelblok is opgebouwd uit dun metaalplaat (koper of aluminium), waardoor gemakkelijk beschadigingen kunnen ontstaan. Het koelblok is daarom voorzien van een stevig raamwerk en word in rubber in het voertuig opgehangen. De zijkanten (bakken) zijn meestal van kunstof, waar dan de verschillende aansluitingen aan gemaakt zijn.