Aircoconcept helpt je met al je reparaties en onderhoud aan je auto aircosysteem. Wij stellen altijd eerst een diagnose om te bepalen wat het probleem is en zorgen er altijd voor dat uw systeem weer naar behoren functioneert.
Werking aircosysteem
Koudemiddel kun je zien zien als transportmiddel, om opgenomen warmte vanuit het interieur (verdamper) door te voeren naar de buitenlucht (condensor). Door de toestandsverandering van vloeistof naar gas en visa versa, kan een koude middel een grote hoeveelheid warmte opnemen en weer afstaan (verdampings- en condensatieproces). Bij het passeren van de verschillende componenten (zie tekening) ondergaat het koudemiddel toestandsveranderingen.
Het gasvormige wordt bij een lage druk en temperatuur door de compressor aangezogen en op een hogere druk en temperatuur gebracht. Daarna zal het koudemiddel dat nu een hoge druk en temperatuur heeft, afkoelen en condenseren in de condensor, dit door een combinatie van de buitenlucht en de koelventilator. De dan gevormde vloeistof zal daarna door het filter/droger gevoerd worden, waar zoals het woord al aan geeft eventuele vuildeeltjes en/of vochtdeeltjes opgenomen worden, om daarna bij het expansieventiel aan te komen waar de druk en temperatuur sterk zullen dalen, doordat dit als een vernauwing werkt.
Vanaf dit punt zal dan ook de verdamping plaats vinden. In de verdamper zal het nu vloeibare/gasvormige koudemiddel warmte uit de omgeving opnemen, dit ervaren wij mensen als koude lucht. Dit proces zal zich hierna steeds weer herhalen.
Veelgestelde vragen
Nare luchtjes: Help, de airco stinkt!
Nare luchtjes, wij onderscheiden dit in “natte dweilen lucht” of “een nare penetrante lucht”. Dit eerste kunt je proberen te voorkomen door 5 minuten voordat u de motor uitzet, de airco uit te schakelen en alleen de blower aan te laten staan op een lage snelheid, zodat de verdamper droog geblazen kan worden. Verder is het raadzaam om de afvoer van condenswater te laten controleren op verstopping en anders een reiniger toe te passen. Is de lucht “een nare penetrante lucht”, dan betekend dit dat de verdamper van de airco vervuild is.
Als de airco aanstaat is de verdamper ijskoud. De lucht die er doorstroomt koelt sterk af. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme, dus slaat er vocht als condens neer op de verdamper. De warme condens is een prima voedingsbodem voor schimmels en bacteriën. Met alle gevolgen van dien.
De verdamper is vuil, stinkt en zit bomvol minuscule ziekteverwekkertjes. Wat nu?
Er zijn een paar goede reinigers, en met het vervangen van het interieur filter hierbij kunnen we dit snel voor je oplossen!
Plas water onder de auto?
Bij warm weer een plasje water onder de auto? “GEEN PANIEK”, dit is condenswater afkomstig van de verdamper en wordt uit het kachelhuis naar buiten geleid.
Hoe vaak moet je een airco laten controleren?
Een aircosysteem is een gesloten systeem, maar ondanks dit moet je toch rekening houden met een verlies van koudemiddel van maximaal 10% per jaar. Dit betekent dat met ongeveer 3 jaar (afhankelijk van het type auto, soms korter of langer) het verstandig is om je airco opnieuw te laten controleren/vullen. Tussentijds bij twijfel altijd een controle laten uitvoeren “verhaaltjes over 1x per jaar vullen en filter/droger vervangen zijn onzin”.
Filter / droger vervangen is in principe alleen nodig als het systeem open is geweest, of bij andere storingen natuurlijk.
2,3,3,3-tetrafluorpropeen of HFO-1234yf?
HFO-1234yf is een onverzadigde fluorkoolwaterstof met als brutoformule C3H2F4. HFO staat voor hydrofluoroolefin. Het is bij normale temperatuur en druk een kleurloos gas. HFO-1234yf wordt door Honeywell en DuPont voorgesteld als een alternatief voor R134a (1,1,1,2-tetrafluorethaan) als koudemiddel in airconditioningsinstallaties van motorvoertuigen. Dit laatste mag in de Europese Unie sedert 2011 niet meer gebruikt worden in nieuwe auto’s, omdat het aardopwarmingsvermogen te hoog is.
De thermodynamische eigenschappen van HFO-1234yf verschillen niet veel van die van R134a, zodat er geen belangrijke aanpassingen aan de airco’s nodig zijn. In vergelijking met R134a heeft HFO-1234yf een laag aardopwarmingsvermogen (4 ten opzichte van meer dan 1.400; volgens de Europese regelgeving mag het aardopwarmingsvermogen niet hoger zijn dan 150). De levensduur in de atmosfeer is ook veel lager (11 dagen tegenover 13 jaar). Het ozonafbrekend vermogen van HFO-1234yf is gelijk aan nul. Het heeft een acceptabel toxicologisch profiel. Het is wel een brandbaar gas, maar niet licht ontvlambaar en het zou veilig zijn voor gebruik in voertuigen.
Vul je ook met HFO–1234yf?
Ja. Sinds 1 januari 2011 mogen alle nieuwe auto’s af fabriek geen koudemiddel R134a meer gebruiken, maar moet het veel milieu vriendelijkere koudemiddel HFO-1234 YF gebruikt worden. Wij vullen met R134a of HFO–1234yf koudemiddel.
Gegevens over je auto opzoeken?
De RDW biedt op haar website de mogelijkheid om aan de hand van de kentekengegevens veel gegevens over uw auto te bekijken! Van basis informatie over het type voortuig tot toegestane lading en APK keurings data. Heel handig en simpel in gebruik, probeer het direct en ga naar de website van RDW.
Neem gerust contact op bij airco problemen en vragen.